نکات مهم در کاهش نرخ پرش از سایت
آیا میدانستید به طور متوسط، تقریبا نیمی از بازدیدهای یک وبسایت به خروج از سایت منجر می شود؟ تقریبا 50 درصد بازدیدکنندگان در عرض چند ثانیه بعد از ورود به یک صفحه، آن را ترک میکنند بدون اینکه هیچ اقدام دیگری انجام دهند. این موضوع میتواند یک مشکل بزرگ برای کسبوکارها باشد زیرا نرخ پرش بالا منجر به کاهش نرخ تبدیل و ترافیک کلی وبسایت شود.
بسیاری از کسبوکارها با کاهش نرخ پرش و افزایش تبدیلها مشکل دارند. خوشبختانه، چند نکته ساده وجود دارد که میتوانید برای بهبود نرخ پرش وبسایت خود و افزایش کلی نرخ تبدیل از آنها استفاده کنید.
نرخ پرش یا Bounce Rate چیست
در واقع تعداد افرادی که بدون استفاده از وبسایت شما، از آن خارج میشوند نرخ پرش را تعیین میکنند. یعنی به عبارت بهتر نرخ پرش یک استاندارد ترافیکی است که تعداد افرادی را نشان میدهد که فقط با دیدن یک صفحه از وبسایت شما خارج میشوند. هرچه بیشتر تلاش کنید که وبسایت با کیفیتتری داشته باشید، به همان نسبت نرخ پرش کاهش خواهد یافت.
نحوه محاسبه نرخ پرش توسط گوگل آنالیتیکس
پنل اصلی گوگل آنالیتیکس
به گفته گوگل، زمانی که یک کاربر تنها از یک صفحه وبسایت شما بازدید میکند و بدون استفاده از هیچ اطلاعاتی، آن را ترک میکند؛ گوگل آنالیتیکس آن را یک بانس ریت به حساب میآورد. در واقع نرخ پرشی هست که محاسبه میشود.
نرخ پرش چه مشکلاتی ایجاد میکند
بالا بودن نرخ پرش نشان دهنده عدم کارایی و مشکل در استراتژی وبسایت شما است و باید آن را اصلاح کنید. به عنوان مثال شاید صفحه نخست شما خوب طراحی نشده یا بارگذاری سایتتان مشکل دارد. باید بگوییم که بالا بودن Bounce Rate دلایل متعددی دارد و تنها دلیلش عدم کارای وبسایت شما نیست. برای اینکه بفهمید مشکل دقیقا از کجا منشا میگیرد باید نرخ پرش را در بازههای زمانی مختلف اندازه گیری کنید. البته توجه داشته باشید که این مسئله تنها یکی از مواردی است که تعیین کننده کیفیت سایت شما است. درست است که برای بهتر شدن عملکرد باید نرخ پرش را کاهش دهید ولی نباید بیش از اندازه وسواس داشته باشید.
آیا بالا بودن نرخ پرش برای همه سایتها بد است
واضح است که خیر. شما نسبت به هدف وبسایتتان و اطلاعاتی که در اختیار کاربر قرار میدهید باید آن را بسنجید. مثلا اگر وبسایت شما شامل اطلاعاتی همچون شماره تلفن یا لینکهایی است که کاربران صرفا به دنبال آنها هستند و بعد از یافتن اطلاعات مورد نظرشان از وبسایت خارج میشود، بانس ریت بالا چیز بدی به حساب نمیآید. اما اگر در حوزههایی تولید محتوا میکنید که کاربر نیاز دارد برای مطالعه مطالب وقت بیشتری را صرف کند، بانس ریت وبسایتتان هرچه پایینتر باشد نشان دهنده کیفیت محتوا است.
ارتباط نرخ پرش و سئو
نرخ پرش نشان دهنده ارتباط مخاطب با وبسایت شما و تجربه کاربری است. پس میتوان گفت که با سئو رابطه مستقیم دارد و هرچه بانس ریت کمتر باشد احتمال سئو بودن سایت بیشتر است. هرچند که نرخ پرش معیار دقیقی برای سنجش نیست ولی به هرحال گوگل آن را جزو موارد تعیین کیفیت وبسایت به حساب میآورد.
راههای کاهش بانس ریت
اگر بانس ریت وبسایت شما شدیدا بالا است یا مداوم تغییر میکند، ما در ادامه راهکارهایی را به شما ارائه دادهایم تا بتوانید آن را بهبود دهید.
افزایش سرعت وبسایت
بررسی سرعت سایت با جی تی متریکس
بالا بودن سرعت وبسایت و بارگذاری آن یکی از مهمترین مواردی است که باعث کاهش نرخ پرش میشود. اکثر کاربرانی که در چند ثانیه اول از سایت شما خارج میشوند، به علت کند بودن یا درست بارگذاری نشدن آن است. حتی میتوان گفت سرعت بارگذاری از محتوا هم مهمتر محسوب میشود. زیرا اگر سایت به درستی بارگذاری نشود یا کند باشد؛ دیگر مهم نیست که محتوا خوب باشد یا بد. زیرا کاربر نتوانسته از آن استفاده کند.
- طبق آمار رسمی گوگل بیش از 47% کاربران انتظار دارند که وبسایت کمتر از دو ثانیه بارگذاری شود.
- شما میتوانید با استفاده از ابزارهایی همچون GTmetrix و… سرعت وبسایت خود را چک کنید.
- برای افزایش سرعت سایتتان باید به مواردی همچون بهینهسازی عکس و ویدئوها، هاست پرسرعت، بهینه سازی متنها، CDN و… توجه ویژهای کنید.
طرحبندی مناسب
توجه کنید که شکل و ظاهر سایت شما باید به بهترین نحو طراحی شده باشد. باید تقریبا تمام مواردی که کاربران به آن نیاز دارند در صفحه اول گنجانده شده باشد تا بتوانند به راحتی قسمت مورد نظر خودش را پیدا کند. البته نباید حجم آن زیاد یا پیچیده باشد که در سرعت بارگذاری سایت تاثیر منفی بگذارد.
لینکهای خارجی و داخلی
شما میتوانید در ارتباط با موضوع مقالهای که کاربر آن را مطالعه میکند، لینک دهی به مقالات دیگر وبسایت خودتان داشته باشید. یا حتی میتوانید اگر درباره یک وبسایت یا نرمافزار خاصی صحبت کردهاید، لینک آنها را در مقاله قرار دهید. اما باید توجه کنید که بیش از اندازه این کار را انجام ندهید. زیرا جلوه بدی به متن میدهد و باعث میشود مخاطب احساس کند مطلبی که ارائه کردهاید مفید و کارآمد نیست. باید لینکهایی که استفاده میکنید(داخلی و خارجی ) کاملا مرتبط با موضوع و مفید باشند.
ایجاد CTA (Call to Action)
یکی از بهترین راههای بهبود تجربه کاربری و کاهش نرخ پرش CTA است. چرا که باعث میشود مخاطب زمانی بیشتری را در وبسایتتان سپری و روی لینکی کلیک کند. به همین علت است که گاهی مشاهده میکنید در پایین برخی از مطالب نوشته شده “ادامه مطلب”. در واقع این کار باعث میشود کاربر با سایت شما تعامل داشته باشد و این مسئله برای گوگل مهم است.
از ابزارکها و کادرهای تبلیغاتی کم استفاده کنید
قالبهایی که نوار ابزارهای کناری شلوغی دارند بهینه نیستند و جلوه خوبی ندارند. اگر بیش از اندازه نوار کناری را شلوغ کنید، مخاطب سردرگم میشود. این مسئله برای تبلیغاتی که در کناره وبسایت قرار میگیرند هم صدق میکند.
نرخ پرش را در زمانهای مختلف بررسی کنید
باید در زمانها و صفحات مختلف نرخ پرش را بررسی کنید تا متوجه شوید که مشکل تنها از یک صفحه وبسایتتان است یا در کل آن ایرادی وجود دارد. اگر تمام صفحات نرخ پرش بالایی دارند به احتمال زیاد مشکل از محتوا است.
صفحات محصولات را اصلاح کنید
صفحه محصولات
اگر وبسایت فروشگاهی دارید، شاید مشکل از صفحات محصولها باشد. یعنی به عنوان مثال شاید درست بارگذاری نشوند، اطلاعات کافی از محصول در صفحه وجود نداشته باشد، قیمت محصولات بالا باشد، به درگاه بانکی خوب منتقل نشود و… . پس باید صفحات محصولاتتان را بررسی کنید و در آنها تغییراتی ایجاد کنید شاید این مسئله بتواند بانس ریت را کاهش دهد.